Ako môžem uhradiť svoju objednávku na eshope Lieky24.sk?

Aktuálne poskytujeme možnosť úhrady objednávky prevodom na naše účty a to buď:

  • bankovým prevodom na náš účet vedený v Slovenskej sporiteľni
  • platobnou kartou cez platobnú bránu Besteron
  • metódou GooglePay cez platobnú bránu Besteron
  • internetbankingom pre dostupné banky cez platobnú bránu Besteron

Platobná brána Besteron má všetky platné povolenia vydané Národnou bankou Slovenska a Vaše platby sú chránené podľa všetkých legislatívnych požiadaviek.

Viem si na Lieky24.sk objednať aj na dobierku?

Aktuálne sme pozastavili možnosť objednávania akéhokoľvek tovaru z nášho eshopu Lieky24.sk na dobierku a v najbližšej dobe túto možnosť ani neplánujeme obnoviť. Dokonca ani pri napr. zavedení vyššieho poplatku za túto službu ako reálne uhrádzame kuriérskym spoločnostiam.

Prečo e-shop Lieky24.sk nemá v ponuke možnosť odberu na dobierku?

Náš eshop mal zhruba polovicu objednávok na dobierku, avšak posledný rok sa nám začalo vracať pomerne veľa zásielok späť a to z rôznych dôvodov, resp. výhovoriek, ako napr.:

  • zákazník už tovar nepotreboval
  • zákazník odcestoval a nemá mu kto zásielku prevziať
  • zákazník jednoducho zásielku neprevzal ani po výzvach či už našich alebo od kuriérskej spoločnosti
  • zákazník sa len tak pomýlil a objednávku vytvoril omylom ale vôbec objednávku nestornoval

Na základe nielen týchto negatívnych skúseností ale aj ďalších dôležitých aspektov sme sa rozhodli nateraz pozastaviť možnosť úhrady na dobierku.

A aké sú ďalšie dôvody, ktoré Vás viedli k pozastaveniu úhrad na dobierku?

Najdôležitejším dôvodom je naše portfólio, ktorým sú najmä lieky a zdravotnícke pomôcky. Niektorí zákazníci si neuvedomujú, že pre internetový predaj týchto druhov tovarov platia iné zákonné normy ako pre iné obľúbené “eshopové” tovary, napr. oblečenie, elektronika. Predaj liekov a zdravotníckych pomôcok upravuje Zákon o lieku a Vyhláška o internetovom výdaji liekov, ktoré exaktne stanovujú, že zákazník je povinný prevziať objednávku obsahujúcu liek alebo zdravotnícku pomôcku a dokonca ju nemôže vôbec vrátiť do 14 dní. Obe normy umožňujú len reklamáciu takejto zásielky za stanovených podmienok. Zásielky s obsahom liekov a zdravotníckych pomôcok nemôžu len tak putovať po Slovensku :)

Ak dobre rozumiem Vašim slovám, keď si objednám liek cez internet, musím objednávku prevziať. A čo sa stane ak ju nepreberiem?

V takomto prípade musí každá internetová lekáreň postupovať v zmysle Zákona o lieku, ktorý považuje akýkoľvek liek, ktorý raz opustil lekáreň, za odpad a musí ho zlikvidovať. To znamená, že aj neprevzatá zásielka liekov alebo zdravotníckych pomôcok, ktorá sa vráti do sídla internetovej lekárne, je nebezpečným odpadom, ktorý musí daná lekáreň zlikvidovať na vlastné náklady. V žiadnom prípade sa takto vrátené lieky nesmú opätovne predávať.

Ale to sú dosť prísne pravidlá…?

Áno, sú to prísne pravidlá, ale lieky a zdravotnícke pomôcky sú špecifický sortiment, ktorý je určený na liečbu alebo prevenciu chorôb a sú naň kladené vysoké kvalitatívne nároky. Výrobcovia liekov predpisujú podmienky skladovania liekov a zdravotníckych pomôcok pri ktorej garantujú deklarovaný účinok.

Tieto podmienky po opustení lekárne už garantovať nevieme a preto sa ďalej nesmú predávať lieky alebo zdravotnícke pomôcky vrátené od zákazníkov. Pohyb liekov sa v lekárenských informačných systémoch dá veľmi ľahko kontrolovať, čo kontrolné orgány aj radi využívajú a rozdávajú za prehrešky pokuty.

A vyzerá že aj finančne bolestivé….

Samozrejme, všetky náklady idú na prevádzkovateľa internetovej lekárne. Ak si zákazník nepreberie zásielku, okrem nákladov na prepravu k zákazníkovi a od zákazníka znáša internetová lekáreň aj škodu v nákupnej cene balenia lieku a náklady na jeho likvidáciu. Ak si zoberieme, že zákazník si neprevezme napr. liek Wobenzym 800 tabliet v orientačnej predajnej cene 170 eur, tak internetová lekáreň prerobí v predajnej cene spolu s likvidáciou a nákladmi na prepravu do 200 eur. Ak máte za mesiac 10 takýchto vďačných zákazníkov, je to takmer likvidačné konanie proti firme.

Z Vašich slov je mi už teraz jasné, prečo ste obmedzili nákup na dobierku. Plánujete ju niekedy obnoviť?

Bohužiaľ čoraz nezodpovednejšie konanie niektorých zákazníkov nás k tomuto kroku doviedlo a zatiaľ neplánujeme dobierku vrátiť. Okrem toho aj kontrolné orgány sa zaujímajú ako postupujeme s vrátenými zásielkami a sú to pre nás náklady a problémy navyše, ktoré už ďalej nie sme ochotní znášať.

Už len posledná otázka. V médiách aj na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie upozorňujú spotrebiteľov, aby boli ostražití pri nákupe na eshopoch, ktoré ponúkajú len platbu vopred. Nemajú sa zákazníci obávať nákupu na Lieky24.sk a toho, že nedostanú ani objnedávku ani peniaze späť?

Túto otázku som čakal hneď na úvod (smiech pozn. redaktora). Áno, úplne súhlasím s výstrahami pred nekalými praktikami niektorých eshopov. Zákazník si však pri objednávaní musí dávať pozor na niekoľko dôležitých znakov ako napr.:

  • podozrivo nízke ceny sortimentu
  • žiadne alebo negatívne recenzie zákazníkov
  • sídlo spoločnosti mimo Slovenskú republiku alebo Európsku úniu
  • úzky sortiment eshopu
  • cudzojazyčný obsah eshopu alebo výrazné gramatické chyby na stránke
  • chýbajúce alebo nedostatočné obchodné podmienky a reklamačný poriadok
  • chýbajúce kontaktné údaje na spoločnosť vrátane bankových údajov

Naša spoločnosť je na trhu od roku 2012, k spokojnosti zákazníkov máme vybavených niekoľko desiatok tisíc objednávok. Okrem toho sme vždy včas vrátili akékoľvek peniaze z dôvodu reklamácie alebo zrušenia objednávky. O našej spoľahlivosti svedčia recenzie na Heureke, od absolútneho začiatku máme zlatý certifikát Overené zákazníkmi a tiež tisíce spokojných zákazníkov našej kamennej lekárne v Brezne, ktorá je aj sídlom pre internetovú lekáreň Lieky24.sk.

Zároveň sa chcem pochváliť, že za 12 rokov voči nám nebolo vedené žiadne konanie vo veci porušenia internetového výdaja alebo poskytovania lekárenskej starostlivosti a to už máme absolvovaných desiatky kontrol.

Chceli by ste na záver ešte niečo odkázať Vašim zákazníkom a čitateľom?

Nákup na našej stránke Lieky24.sk je aboslútne bezpečný a nemusíte sa vôbec báť platby vopred. Po prečítaní vyššie uvedených faktov musí byť každému jasné, že aj naša spoločnosť sa musí nejakým spôsobom chrániť pred nekalým konaním, ak chceme normálne fungovať aj o desať rokov. Našej stránke je každý vítaný a nemusí sa ničoho báť.

***

Za rozhovor ďakujem majiteľovi lekárne a zodpovednému farmaceutovi PharmDr. Tomášovi Srnkovi.
Autor: Mgr. Radka Vrbovská